Salome-skolen III: Hun som gjorde Salomes dans til sin

Fortsatt er det mange som samler på de gamle postkortene med bilder av Maud Allan som danser Salomes dans.

Hun ble født som Beulah Maude Durrant i 1873 i Toronto i Canada. Det navnet skulle hun senere endre  til Maud Allan, dels som følge av at hun ikke ville forbindes med broren Theodore Durrant. Han ble hengt i 1898 etter å ha blitt dømt for mord på to kvinner i San Francisco.

Allan vokste opp i San Francisco, og flyttet til Europa og Berlin i 1895 for å studere piano. Det fortelles imidlertid at brorens forbrytelse ble et så stort trauma for henne at hun ga opp pianospillingen og i stedet viet livet til dansen.

Maud Allan som Salome.
Maud Allan som Salome.

Hun hadde ingen formell utdannelse innenfor dans, men utviklet sitt helt eget uttrykk. I 1906 hadde hennes egenkoreograferte forestilling Vision of Salome premiere i Wien. Den skulle gjøre henne til en – om enn omdiskutert – stjerne. Forestillingen var basert på Oscar Wildes skuespill, der hennes versjon av De sju slørs dans ble berømt og beryktet for sitt eksplisitt erotiske uttrykk. Hør bare hva en i publikum skriver i en klage til erkebiskopen i Dublin etter å ha sett Allan danse (sitert fra Women’s History Network Blog):

The dancer has her breasts covered with two closely fitting shields; these cover the nipple & part, not all of each breast. Except for necklaces & a few ornamental looking cords to holding the breast shields in position the body is completely naked to a level with the points of the hips, or to 3 inches say below the naval which was prominently visible from the hips hang, secured by a belt or string, a series of parallel black cords which are quite free from each other behind, but are very close and apparently held together in front by cross threads, as is ordinary cloth, no shoes, stockings, or drawers are worn, when the person stands still the limbs are not visible at all in front & only slightly so from behind but as she rapidly turns round  & round as she does in dancing (apparently for no other reason than to expose herself) the cords fly apart behind right up to the belt at the hips completely exposing legs & hops up to «the small of the back”. Owing to the closely fitting arrangement of cord in front the limbs are shown nude to well above the knees but no more.

Maud Allan som Salome_01

Postkort med bilder av Allan danse, ble som sagt snart populære samleobjekter.

I 1918 publiserte det britiske parlamentsmedlemmet Noen Pemberton Billing en artikkel i sitt eget tidsskrift, Vigilante, der han beskyldte Allan for å være en lesbisk forbundsfelle av tyske krigsherrer. Allan gikk til sak mot Billing, som like godt hanket inn Lord Alfred «Bosie» Douglas som ett av sine vitner. Douglas var og er kjent som Oscar Wildes elsker på slutten av 1800-tallet, men ble senere homofobiens fanebærer, blant annet i saken mot Maud Allan.

Maud Allan som Salome.
Maud Allan som Salome.

Allan tapte saken. Hun fikk stadig færre oppdrag, selv om hun så sent som i 1932, rundt 60 år gammel, danset for siste gang på en britisk scene, og fire år senere i Los Angeles. I stedet begynte hun å undervise i dans fra tidlig 1920-tall.  Fra 1928 og i ti år hadde Allan et forhold til sin sekretær, Verna Aldrich.

Maud Allan flyttet til California i løpet av andre verdenskrig og døde der i 1956.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *